کد خبر: ۹۰۹۲۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
این خبر به روزرسانی شده است

سقوط تلخ بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی و شهادت تمام سرنشینان | واکنش های جهانی + فیلم

بالگرد حامل رئیس‌جمهور حین بازگشت از افتتاح سد «قیز قلعه سی» در «جنگل دیزمار» مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. خبر‌ها از وقوع سانحه در «جنگل دیزمار» مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی حکایت دارد. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز در هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور حضور داشتند.️ با مشخص شدن محل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و بر اساس زیرنویس شبکه خبر تاکنون شواهدی از زنده بودن افراد مشاهده نمی شود.
سقوط تلخ بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی و شهادت تمام سرنشینان | واکنش های جهانی + فیلم
آفتاب‌‌نیوز :

برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل رئیس جمهور رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

با این حال برخی همراهان رئیس‌جمهور در این بالگرد توانسته‌اند تماسی با مرکز برقرار کنند و بدین جهت امیدواری برای پایان این حادثه بدون تلفات جانی افزایش یافته است.

در این کاروان، ۳ هلیکوپتر حضور داشته‌اند که دو هلی‌کوپتر که برخی وزرا و مسولان در آن حضور داشته‌اند سالم به مقصد رسیده اند.

شنیده شده است آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز در هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور حضور داشتند.

توضیحات وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور

وزیر کشور درباره «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقه جلفا، گفت: با همراهان رئیس‌جمهور ارتباط بوده، اما چون برقراری ارتباطات در آن منطقه سخت است، منتظریم که گروه‌های امدادی زودتر به نقطۀ نشست بالگرد برسند و اطلاعات بیشتری به ما بدهند.

احمد وحیدی وزیر کشور در گفتگوی زنده تلویزیونی دربارۀ «فرود سخت» بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقه جلفا، گفت: گروه‌های امدادی در جلفا در حال انجام وظیفه هستند.

وی افزود: یکی از بالگرد‌ها مجبور به فرود سخت شد که گروه‌های امدادی در دو طرف منطقه در حال حرکت هستند که با توجه به نامناسب بودند هوا زمان می‌برد تا ماموریت خود را کامل کنند.

وحیدی تاکید کرد: منطقه پیچیده است و ارتباطات سخت است و منتظر رسیدن نیرو‌های امدادی به منطقه هستیم تا نتیجه را اعلام کنیم.

نیرو‌های امدادی هلال احمر و نیرو‌های کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، عملیات گسترده‌ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند. 

افراد محلی می‌گویند که به دلیل فضای مه آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست. 

استاندار آذربایجان شرقی، آیت‌الله آل‌هاشم و امیرعبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس‌جمهور حضور داشته‌اند. 

با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس‌جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امید‌های فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد. 

محرابیان و بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگرد‌های دیگر حضور داشته‌اند، سالم به مقصد رسیده‌اند. 

توضیح معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی از جزییات سقوط بالگرد: از ۳ بالگرد یک بالگرد در نزدیکی ورزقان سقوط کرده است

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی درباره خبر سقوط بالگردی که گفته می‌شود رئیس دولت هم در آن بوده است، به شبکه شرق گفت: «من هنوز به محل حادثه نرسیده‌ام و از جزییات حادثه اطلاعی ندارم». 

ذاکری با بیان اینکه محل حادثه نزدیکی ورزقان است، ادامه داد: «۳ بالگرد بوده که ۲ تای آن به سلامت به زمین نشسته و یکی از آن‌ها سقوط کرده است». 

او با تاکید به اینکه هنوز در مسیر رسیدن به محل حادثه است، گفت: «با توجه به اینکه هنوز به محل حادثه نرسیده ام، از تعداد و مشخصات مصدومان احتمالی و علت و ابعاد دقیق حادثه اطلاعی ندارم». 

بالگرد حامل رئیس جمهور در منطقه عمومی ورزقان دچار سانحه «فرود سخت» شده است

صداوسیما: شرایط سخت آب و هوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبرو کرده است 

اعزام پهپاد‌ها و تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه برای بالگرد کاروان همراه رئیسی

محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر:

به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.

محل وقوع حادثه در محدوده کلیبر و ورزقان بوده است.

تیم‌های پهپادی و امدادی هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.

ما نیز در حال بررسی موضوع هستیم و خودمان نیز در محل حاضر خواهیم شد.

تا کنون گزارشی مبنی بر سقوط دریافت نکرده‌ایم.

گزارش‌ها حاکی از وقوع حادثه است و باید تیم‌ها در محل حاضر شوند تا بررسی‌ها در این خصوص انجام شود. 

خبرنگار فارس که همراه یکی از این گروه‌هاست مشاهدات خود را این‌گونه روایت می‌کند: جستجو تیم‌های امدادی در حوالی معدن مس سنگون ادامه دارد. مه در منطقه بسیار شدید و غلیظ است و دید افقی کمتر از ۵ متر است. باران نیز در منطقه در حال باریدن است. منطقه مورد جسستجو کوهستانی و جنگلی است و همین مساله سرعت عملیات جستجو را کند کرده است.

محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیسی مشخص شد

محل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان در اطراف روستای اوزی واقع در جنگل‌های ارسباران بوده و تیم‌های امدادی به محل سانحه گسیل شده‌اند.

منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب العبور است و همین مساله نیرو‌های امدادی را با دشواری‌هایی روبرو کرده است.

هنوز از وضعیت بالگرد حامل رییس جمهور اطلاعی نداریم

رئیس جمعیت هلال احمر:  هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت نداریم. به محض اطلاع خبر می‌دهیم.

احمد وحیدی وزیر کشور: منتظر هستیم تا گروه‌های امدادی به محل حادثه بروند. به دلیل وضعیت آب و هوا و مه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مجبور به فرود سخت شده است.

سخنگوی دولت: برخی از اعضای دولت عازم تبریز شدند

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه مجازی خود نوشت: «جلسه امروز هیات دولت برگزار و ضمن تصمیم گیری در خصوص موضوعات روز، آخرین گزارش‌ها از سانحه اخیر ارائه شد. معاون اجرایی نیز به همراه بخشی از اعضای دولت عازم تبریز شدند.»

اعزام ۸ آمبولانس به محل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور/ امکان امداد هوایی وجود ندارد

سخنگوی اورژانس کشور از اعزام ۸ دستگاه آمبولانس به منطقه وقوع سانحه برای بالگرد حامل رییس جمهور خبر داد و گفت: به دلیل مه شدید امکان امداد هوایی وجود ندارد.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از عملیات جستجو و نجات بالگرد حامل رئیس جمهور

 براساس گزارش‌هایی که اهالی روستا‌های اطراف محل بروز حادثه داده اند، هلیکوپتر حامل رییس جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شده است. ️اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفته‌اند که ساعتی پیش صدا‌هایی در این منطقه شنیده شده است.

 ️بیش از ۲۰ تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل از جمله پهپاد و سگ‌های زنده‌یاب به منطقه اعزام شده‌اند و در کنار آن‌ها گروه‌هایی از تکاوران و نیرو‌های مخصوص نیرو‌های مسلح نیز برای کمک به عملیات جستجو در منطقه حضور دارند.

رشیدی کوچی، نماینده مجلس: امیدوارم اخبار واصله درست نباشد

رشیدی کوچی، نماینده مجلس در خصوص سانحه برای بالگرد رئیسی نوشت: امیدوارم اخبار واصله درست نباشد و به زودی خبر سلامتی رییس جمهور ایران را بشنویم. دعا میکنیم.

هلال احمر به دنبال هلی کوپتر زمین خورده است

علیرضابیگی نماینده مجلس گفت: از جزئیات حادثه اطلاعی ندارم. دوستان هلال‌احمر که به منطقه می‌رفتند به من اعلام دادند که این اتفاق افتاده است و ما به دنبال هلی‌کوپتر زمین خورده هستیم. دقیقا نمی‌توانم بگویم که حادثه‌ای برای بالگرد حامل رئیس دولت سیزدهم رخ داده است.

همچنین یکی دیگر از نمایندگان استان آذربایجان شرقی، که خواست نامش فاش نشود، بیان کرد: «گویا حادثه برای بالگرد آقای رئیسی بوده است، اطلاعات دقیقی ندارم.»

اعزام تیم‌های جدید امدادی برای جست و جو در منطقه

رئیس هلال احمر از افزایش تیم‌های امدادی اعزامی به منطقه از ۲۰ به ۴۰ تیم خبر داد و گفت: منطقه را پایش می‌کنیم با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت گذر است، اما با تمام تلاش اقدامات جست وجو انجام می‌شود از پهپا د استفاده کردیم، اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست و جوی هوایی وجود ندارد از طریق نیرو‌های واکنش سریع در حال جست و جو هستیم این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت گذر است و تا تبریز ۲ ساعت فاصله دارد.

کولیوند: ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه حضور یافتند/شرایط جوی بسیارناپایداراست.

ازپهپاد وامکانات هوایی استفاده کردیم، ولی با توجه به شرایط جوی ازتیم‌های پیاده واکنش سریع استفاده میکنیم ازتمام مسیر‌ها ۴۰ تیم مابه دنبال تیم رئیس جمهورهستندوخود بنده نیز درحال عزیمت به محل هستم.

آمریکا: به دقت در حال رصد اخبار هستیم

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اخبار مربوط به وضعیت نامعلوم هلیکوپتر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران گفت که «به‌دقت در حال رصد» این خبر هستند.

او افزود: «فعلا حرف بیشتری برای گفتن نداریم.»

ای بی سی نیوز گزارش داد در پی انتشار خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران - بایدن به یک جلسه توجیهی فوری در کاخ سفید احضار شد.

یک تیم به محل احتمالی سانحه نزدیک شده است

پیرحسین کولیوند رئیس هلال‌احمر کشور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملیات جست‌وجو برای یافتن بالگرد رئیس‌جمهور گفت: یک تیم به محل احتمالی سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شده است.

حماس: قلب ما با ملت ایران است

عزت الرشق سخنگوی حماس گفت: قلب ما با ملت دوست و برادر ایران است. از خداوند متعال لطف و عنایت به رییس جمهور و وزیر خارجه و همراهانشان مسئلت داریم.

روایت خبرنگار تسنیم از منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

منطقه وقوع سانحه از مناطق صعب العبور است و امکان تردد به صورت خودرویی وجود ندارد و همین مساله نیرو‌های امدادی را با دشواری‌هایی روبرو کرده است.

منطقه به شدت بارانی و مه آلود بوده و دیروز هشدار نارنجی هواشناسی برای این مناطق صادر شده بود.

در محل سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، تخته سنگ‌های عظیمی با ارتفاع بیش از ۷۰ متر پشت به پشت هم قرار دارند که این موضوع امکان جستجو و پیش‌روی را از امدادگران و مردم گرفته است.

 گروه‌ها و تیم‌های مردمی در منطقه قره‌داغ برای جستجوی هلیکوپتر رئیس جمهور تشکیل شده است. هم‌اکنون تیم‌های مردمی، هلال احمر، بسیج، سپاه و اهالی روستا‌ها اطراف در حال جستجو هستند، اما شرایط آب و هوایی اجازه پیش روی نمی‌دهد.

در منطقه هیچ گونه ارتباط اینترنتی برقرار نیست.

همه امکانات درمانی در محل منطقه مستقر هستند

وزیر بهداشت در گفت و گویی بیان کرد: در منطقه مس سونگون هستیم، همه نیرو‌های امدادی مشغول جست و جو هستند و منطقه بسیار مه آلود است و به همین دلیل امکان جست و جو خیلی سخت شده است. همه امکانات درمانی اتوبوس آمبولانس جراح و پزشکان در محل مستقر هستند تا اقدامات درمانی پس از پیدا شدن بالگرد را انجام دهیم.

هوای مه آلود منطقه؛ جست‌وجو‌ها ادامه دارد

طبق گزارش‌های میدانی ایرنا، هوا به شدت مه آلود است و امداد را سخت کرده است هنوز اطلاع موثقی از محل سقوط به دست نیامده گروه‌های جدید امدادی و برخی کوه نوردان به تیم امداد و نجات پیوسته اند هوا به شدت سرد است؛ به دلیل بدی شرایط جوی امکان جست و جو و پرواز بالگرد نیست و امداد و نجات به صورت زمینی انجام می‌شود.

کوهنوردان به کمک نیرو‌های امدادی رفتند

تشریح آخرین وضعیت بالگرد رئیس جمهور: به شدت هوا مه‌آلود است و کار امداد و نجات با سختی انجام می‌شود شرایط دست به دست هم داده است تا هنوز اطلاع موثقی از محل سقوط و حادثه‌ای که برای بالگرد رئیس‌جمهور رخ داده است به دست ما نرسد.

گروه‌های جدید امدادی و کوهنوردان برای یافتن محل بالگرد رئیس‌جمهور آمدند و همه امکانات فراهم است.

به دلیل بدی شرایط جوی جست‌وجو‌ها را نمی‌توان با بالگرد انجام داد و شرایط جوی امکان پرواز بالگرد‌ها وجود ندارد و این عملیات باید به صورت زمینی انجام شود و این مسئله باعث شده عملیات با مشکل و کندی مواجه شود.

 گزارش ایرنا در منطقه حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور

تاکنون محل دقیق حادثه مشخص نیست.

سخت گذر بودن محل و وجود مه غلیط و بارندگی باعث شده که گروه‌های تجسس و امدادی تاکنون موفق به پیدا کردن محل دقیق بالگرد نشوند.

امدادگران به همراه گروه‌های واکنش سریع همچنان به جست‌وجوی خود ادامه می‌دهند.

 هنوز اطلاع موثقی از محل بالگرد رئیس‌جمهور به دست نیامده برخی کوهنوردان به تیم امداد و نجات پیوسته‌اند

اینجا محل عبور به سمت روستا‌های خوئینه رود و آقاج قلعه است ۴۵ دقیقه از اینجا تا آخرین روستا که احتمالا محل استقرار مرکز جست وجو است فاصله دارد.

 هوا به شدت مه آلود است و امداد را سخت کرده است هنوز اطلاع موثقی از محل بالگرد رئیس‌جمهور به دست نیامده گروه‌های جدید امدادی و برخی کوه نوردان به تیم امداد و نجات پیوسته‌اند.

هوا به شدت سرد است؛ به دلیل بدی شرایط جوی امکان جست و جو و پرواز بالگرد نیست و امداد و نجات به صورت زمینی انجام می‌شود.

دستور سرلشکر باقری برای تفحص بالگرد رئیس‌جمهور 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود. 

هنوز اطلاع موثقی از محل بالگرد رئیس‌جمهور به دست نیامده

براساس اطلاعات ایرنا تا این لحظه هنوز اطلاع موثقی از محل سقوط به دست نیامده است، گروه های جدید امدادی و برخی کوه نوردان به تیم امداد و نجات پیوسته اند. به دلیل بدی شرایط جوی امکان جست و جو و پرواز بالگرد نیست و امداد و نجات به صورت زمینی انجام می شود.

تذکر دادستانی تهران به برخی افراد رسانه‌ای

 طی ساعات گذشته و با انتشار اخباری در رابطه با سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور برخی افراد رسانه‌ای با تولید محتوا درباره وقوع این حادثه، شایعاتی منتشر کردند.

فارس نوشت: در نتیجه این اتفاق دادستانی تهران با ورود به این موضوع طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بودند تذکر داده است.

فارس نوشت: روستای کهنه‌لوبه ورزقان یک جاده درست وحسابی ندارد! روستای کیغول یک درمانگاه ندارد! سخنگوی هلال احمر گفت:شرایط جوی وآب هوایی محل حادثه اینقدربداست که۳مامورامدادمانیزمفقودشده‌اند!

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

رئیس شورای اروپا گفت که این اتحادیه به همراه شرکای خود گزارش‌ها درباره «فرود غیرمنتظره» بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را دنبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، شارل میشل روز یکشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: گزارش‌های مبنی بر فرود غیرمنتظره بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و اینکه هنوز وضعیت آن‌ها مشخص نیست را از نزدیک دنبال می‌کنیم. ما همراه با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و شرکا، وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم.

علی‌اف: دعای ما با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او است

علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در توئیتی نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی ایرانی موجب نگرانی شدید شد. 

وی افزود: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها است.

هواشناسی: بارندگی و مه تا فردا شب در منطقه حادثه بالگرد رئیس جمهور ادامه دارد

 مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بارندگی و مه تا فردا شب در منطقه ورزقان ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون در منطقه مه حاکم است، افزود: بارش باران نیز همچنان ادامه دارد.

اهالی روستا‌های اطراف محل حادثه می‌گویند صدا‌هایی شنیده‌اند

ایرنا نوشت: براساس گزارش‌هایی که اهالی روستا‌های اطراف محل بروز حادثه داده اند، هلیکوپتر حامل رییس جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود دچار سانحه شده است. ️اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد گفته‌اند که ساعتی پیش صدا‌هایی در این منطقه شنیده شده است.

اعزام ۶ تیم سگ‌های زنده‌یاب به ورزقان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران از اعزام ۶ تیم سگ‌های زنده یاب و دو تیم امداد و نجات کوهستان این جمعیت به منطقه فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی، خبر داد.

یک مقام هلال احمر: مفقود شدن تیم عملیاتی هلال احمر واقعیت ندارد

راضیه عالیشوندی، دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال احمر گفت: اخبار مبنی بر مفقود شدن تیم عملیاتی هلال احمر واقعیت ندارد و تکذیب می‌کنیم. وی افزود: متأسفانه شرایط جوی به گونه‌ای است که مه و بارندگی وجود دارد و رصد هوایی از طریق پهپاد امکان پذیر نیست.

سخنگوی دولت: شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم؛ با توجه به مختصات محل حادثه و شرایط جوی، تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد

 بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم؛ این حق مردم و رسانه‌ها است که در جریان آخرین اخبار حادثه بالگرد رییس‌جمهور قرار گیرند، اما با توجه به مختصات محل حادثه و شرایط جوی، تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد. در این لحظه‌ها، صبر و دعا و اعتماد به گروه‌های امدادی راهگشاست.

رئیس اتاق عملیات هلال‌احمر: ۴۶ تیم برای جستجو به محل حادثه عازم شده‌اند

رئیس اتاق عملیات هلال احمر: ۴ تیم به مختصاتی که سازمان هوا و فضا از محل وقوع حادثه داده است، نزدیک شده‌اند، اما به‌دلیل وضعیت نامساعد آب و هوا و مسیر به سختی کارشان پیش می‌رود.

مردم سراسر کشور برای سلامتی رییس جمهور دست به دعا می‌شوند

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای از مردم متدین و انقلابی سراسر کشور خواست امشب با حضور در مساجد و آستان‌های مقدسه و توسل به حضرات ائمه معصومین (ع) برای دفع بلا و سلامتی رئیس جمهور اسلامی ایران و مسئولین همراه دست به دعا بردارند.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

در آستانه میلاد نورانی امام مهربانی‌ها حضرت علی ابن موسی الرضا (علیهما السلام) خبر فرود سخت بالگرد رئیس جمهور محترم و هئیت همراه در منطقه جلفا موجب نگرانی ملت بزرگ ایران اسلامی شده است.

با امید به فضل و رحمت الهی و کرامت حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) مردم متدین، انقلابی و بصیر کشور با حضور در مساجد و آستان‌های مقدسه و توسل به حضرات ائمه معصومین (علیهم السلام)؛ دفع بلا و سلامتی رئیس جمهور اسلامی ایران و مسئولین همراه را از محضر حضرت احدیت مسالت می‌نمایند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور: به اخبار غیر رسمی منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنید

 بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: به اخباری که در فضای مجازی منتشر شده و به تعداد مصدومین و یا فوتی‌ها اشاره کرده است، توجه نکنید.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ یک از تیم‌های امدادی به محل سانحه نرسیده است، افزود: هر گونه گمانه زنی و انتشار اخبار غیر رسمی در باره تعداد مصدومین کذب است و سندیت ندارد.

محمدجواد لاریجانی: اخبار مخابره شده درباره حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور، اخبار خوبی نیست

محمدجواد لاریجانی می‌گوید: اخبار مخابره شده درباره حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور، اخبار خوبی نیست، ولی ما امیدواریم.

 رهبری: ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا (ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.

دولت عراق برای کمک به جست‌وجوی هلی‌کوپتر سانحه‌دیده رئیس‌جمهور ایران اعلام آمادگی کرد

 

سخنگوی دولت: هیچ خبر جدیدی وجود ندارد

 

بهادری جهرمی: این حق مردم و رسانه‌ها است که در جریان آخرین اخبار حادثه بالگرد رییس‌جمهور قرار گیرند اما با توجه به مختصات محل حادثه و شرایط جوی، تا این لحظه «هیچ» خبر جدیدی وجود ندارد.

 در این لحظه‌ها، صبر و دعا و اعتماد به گروه‌های امدادی راهگشاست.

کاخ سفید: بایدن در جریان سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت

کاخ سفید اعلام کرد که رییس‌جمهور آمریکا در جریان گزارش‌ها درباره سانحه بروز یافته برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران قرار گرفته است.

جلسه هیأت دولت برگزار شد

عصر امروز جلسه هیات دولت به ریاست معاون اول رئيس جمهور برگزار و مواردی از دستور جلسه به تصویب رسید.

در این جلسه خبر فرود سخت بالگرد رئیس جمهور در بازگشت از افتتاح سد در منطقه ارس دریافت شد و با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محموله شدند.

 در جلسه دولت با دستور معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و معاون اجرایی رئیس جمهور به منطقه اعزام شدند.

محمد مخبر با تشکیل جلسه فوق العاده به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت رئيس جمهور دستورهای لازم را صادر کرد.

اتحادیه اروپا: وضعیت سانحه بالگرد رییس‌جمهور ایران را رصد می‌کنیم

«شارل میشل» رییس شورای اروپا در واکنش به گزارش‌ها درباره سانحه برای بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

رئیس مدیریت بحران اتحادیه اروپا: با توجه به حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و بنا به درخواست این کشور برای کمک، ما در حال فعال کردن خدمات اضطراری نقشه برداری ماهواره‌ای هستیم.

بی بی سی: تصاویر ماهواره‌ای موسسه پلنت (Planet) از محل احتمالی سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که گفته می‌شود در نزدیکی معدن «سونگون» به سمت جنگل‌های «دیزمار» است، نشان می‌دهد که شرایط آب و هوایی به شدت نامساعد است. مه شدید و ابر منطقه را احاطه کرده است.

همزمان باید اشاره کرد که این منطقه کوهستانی با پوشش گیاهی وسیع است.

 قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی در پی حادثه برای رییس جمهور

در پی سانحۀ پیش‌آمده برای آقای رییسی و هیئت همراه، یادگار امام، غروب امروز، جلسۀ درس تفسیر قرآن را زودتر تمام کردند و از دوستان خواستند تا به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی آقای رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل بخوانند.

هند: در این ساعات سخت در کنار مردم و دولت ایران هستیم

 «نارندرا مودی» نخست وزیر هند یکشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «عمیقاً از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متأسفم. ما در این ساعات سخت با مردم ایران اعلام همبستگی کرده و برای رئیس‌جمهور و هیأت همرا دعا می‌کنیم.»

 طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس جمهور اسلامی ایران را دنبال می‌کنیم

لحظاتی قبل، وزارت‌خارجه طالبان در واکنش به حادثه روی‌داده برای هلی‌کوپتر رئیس جمهور با صدور بیانیه‌ای نوشت:

وزارت امور خارجۀ امارت اسلامی افغانستان گزارش‌هایی پیرامون سرنوشت هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و تعدادی همراهانشان را با بیم و امید دنبال می‌نماید.

اظهار امیدواری می‌نماییم که گروه‌های نجات بتوانند مؤفقانه آقای رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان‌شان را نجات دهند. 

امارت اسلامی افغانستان در این وضعیت دشوار در کنار حکومت و ملت برادر و همسایه ایران قرار دارد و امیدواریم اتفاقی ناخوشایندی صورت نگرفته باشد.

قالیباف: برای سلامتی جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند به برکت دعای مؤمنین ایشان را از گزند بلایا حفظ کند.

در شب میلاد امام رئوف (ع) از صمیم قلب منتظر خبر صحت و سلامت کامل ایشان هستیم. إن‌شاءالله.

ترکیه: امیدواریم رئیس جمور ایران در سلامت باشد 

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد: تحولات مربوط به سقوط بالگرد در ایران را با ناراحتی دنبال می‌کنیم، امیدواریم رئیس جمهور رئیسی و مسئولان سلامت باشند.

 حسن روحانی: در شب میلاد امام هشتم، از درگاه پرودگار متعال برای رئیس جمهور محترم و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند

عربستان: با نگرانی زیاد سانحه برای بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور با نگرانی شدید آنچه را که در رسانه‌ها در خصوص بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه منتشر شده است دنبال می‌کند. ریاض در ادامه تاکید کرد: عربستان بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت و همچنین آمادگی برای ارائه هر گونه کمک مورد نیاز ایران، تاکید می‌کند. 

سخنگوی جبهه اصلاحات: سلامت آقای ‎رییس‌جمهور و همراهان ایشان را از خداوند متعال خواستارم

 جواد امام نوشت: ‏اصلاح‌طلبان نه بحران‌زا هستند و نه بحران‌زی و همواره همه تلاش‌شان بسط آرامش در کشور و توسعه همه‌جانبه میهن بوده است.   بنا بر همین منطق امید دارم واقعه به‌وجود آمده برای بالگرد رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه و… بحرانی جدید به ایران عزیزمان تحمیل نکند. سلامت آقای ‎رییس‌جمهور و همراهان ایشان را از خداوند متعال خواستارم.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند 

توضیحات مهم معاون اجرایی رئیس‌جمهور از جزییات سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور: از نکات امیدوار کننده این بوده که با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن از افراد در چند نوبت با ما ارتباط گرفتند. با توجه به تمهیدات وزارت ارتباطات و هم‌چنین کار فنی دستگاه‌های امنیتی، محدوده حادثه تا شعاع دو کیلومتری مشخص شده و کار دنبال می‌شود. به دلیل شرایط خاص منطقه، کار مقداری کُند پیش می‌رود و هوا سرد و مه‌آلود است و دسترسی به منطقه سخت شده است.

هلال احمر: فعلا بالگرد رئیس جمهور و همراهان فعلا پیدا نشده است 

هلال احمر در اطلاعیه ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن بالگرد رئیسی و همراهان صحت ندارد. تلاش ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده تا کنون به نتیجه نرسیده است.

 روسیه: برای رییس‌جمهور ایران آرزوی سلامتی داریم

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: 

 روسیه از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس جمهور ایران را زیر نظر دارد، ما صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد.

 اردوغان: از سانحه بالگرد حامل برادرم «ابراهیم رئیسی» بسیار متاثر شدم

 سید محمد خاتمی: با نگرانی در این شرایط خاص کشور ، اخبار نگران کننده در مورد سقوط بالگرد رئیس جمهور محترم و همراهان را پیگیری و برای سلامت ایشان و همراهان دعا میکنم.

وحیدی: هنوز به نقطه مدنظر سانحه نرسیده‌ایم

‌وزیر کشور: بعد از حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور همه نیرو‌ها بسیج شدند، همه گروه‌ها اعم از سپاه، ارتش، فراجا، هلال‌احمر، نیرو‌های مردمی و تمام روستاییان به صورت خودجوش و با علاقه به دنبال پیدا کردن محل وقوع حادثه بالگرد رئیس‌جمهور هستند. با توجه به اینکه منطقه دارای شیب تند و جنگلی است و از سوی دیگر شاهد بارش باران شدید هستیم، دامنه دید بسیار محدود است و به همین دلیل، نیرو‌های امدادی متاسفانه هنوز به نقطه مدنظر نرسیده‌اند، اما نیرو‌ها در منطقه حضور وسیعی دارند و امیدواریم با دعای مردم عزیز هرچه سریعتر به نقطه حادثه برسند.

هند: در این ساعات سخت در کنار ایران هستیم

نخست‌وزیر هند: 

عمیقاً از گزارش‌های مربوط به سانحۀ بالگرد رئیس‌جمهور ایران متاسفم. ما در این ساعت سخت با مردم ایران اعلام همبستگی کرده و برای رئیس‌جمهور و هیئت همراه دعا می‌کنیم.

درخواست بالگرد دید در شب ایران از ترکیه

سازمان مدیریت بحران ترکیه: ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد. ۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم AFAD ما برای رسیدن به منطقه حرکت کردند.

علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از ۱۵ نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند. تحولات را دنبال می‌کنیم.

اردن از آمادگی برای ارائه کمک به ایران خبر داد

وزارت خارجه اردن اعلام کرد ما بر آمادگی خود برای ارائه حمایت و کمک‌های لازم به ایران در تلاش برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور ایران تاکید می‌کنیم.

اردن در این بیانیه عنوان کرد ما با نگرانی سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت و کمک هستیم.

خبر جدیدی از بالگرد رئیس جمهور وجود ندارد

تشریح آخرین وضعیت بالگرد رئیس‌جمهور:

هوای منطقه جنگل‌ی پیرداوود شهرستان ورزقان در زمان بروز سانحه بسیار نامساعد و مه شدیدی حاکم بوده است. گروه‌های امدادی از استان‌ها مجاور حاضر شدند. به صورت پیاده عملیات جست‌وجو ادامه دارد. تا الان خبر جدیدی به دست ما نرسیده است

نگرانی «گوترش» از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل این سزامان با نگرانی اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

محل احتمالی سقوط بالگرد رئیس جمهور شناسایی شد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگو با ایسنا: دقایقی پیش تیم‌های عملیاتی اعزام شده به محل پس از ساعت‌ها جستجو محل احتمالی بالگرد سانحه دیده رئیس جمهور و هیات همراه را شناسایی کردند. جستجو‌ها برای یافتن بالگرد همچنان ادامه دارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می‌شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو آماده کمک به عملیات جست‌وجو و نجات درباره سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همچنین تحقیقات درباره علت حادثه است.

اطلاعیه هلال احمر: اخبار کشف بالگرد صرفا گمانه زنی است

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر در اطلاعیه شماره ۳، آخرین اقدامات جست‌وجو در سانحه بالگرد رئیس جمهوری را تشریح و اعلام کرد که اخبار منتشرشده مبنی بر رسیدن امدادگران به بالگرد حامل رئیس جمهوری، خلاف واقع بوده و صرفا گمانه زنی است.

بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق: من با نگرانی عمیق اخبار سقوط هلیکوپتر ریاست جمهوری ایران را دنبال می کنم. از خدا می خواهم که آنها و یارانشان را سالم نگه دارد و برایشان دعا می کنیم. فکر ما در این برهه سخت با رهبری و مردم دوست و همسایه ایران است.

قائم مقام هلال احمر: گزارشاتی مبنی بر تماس از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور داشتیم که در حال بررسی صحت و سقم آن هستیم.

هلال احمر: پنج تیم عملیاتی هلال احمر به مختصات اعلامی توسط سازمان هوافضا، نزدیک شده‌اند. 

پیام اژه‌ای در پی وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور

رئیس قوه قضاییه: در شب میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) امام رئوف، برای خادم‌الرضا علیه‌السلام، رئیس‌جمهور خدوم و انقلابی جناب آقای رئیسی و هیئت همراه، صحت و سلامتی از خداوند متعال مسئلت دارم و دست به دعا برداشته و چشم انتظار اخبار مسرت‌بخش هستیم.

فعال‌کردن خدمات ماهواره‌ای اروپا برای کمک به ایران 

کمیسیون اروپا در مدیریت بحران اعلام کرد که این نهاد در پی درخواست کمک از سوی ایران، خدمات نقشه برداری ماهواره‌ای را برای کمک به جستجوی بالگرد حامل رئیس‌جمهور و سایر مقام‌ها فعال می‌کند.

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

فرمانده سپاه آذربایجان شرقی:

دقایقی قبل سیگنالی ‌از بالگرد و ‌تلفن همراه یکی از خدمه در محل سانحه دریافت شد.

هم‌اکنون با تمام نیروهای نظامی ‌در حال عزیمت به منطقه مدنظر‌ هستیم و امیدوارم خبرهای خوبی به مردم بدهیم.

۳۰ درصد نیروهای نظامی در منطقه حضور دارند و بیش از این دیگر گنجایش حضور نیرو نیست.

ابراز نگرانی حکیم درباره سانحه بالگرد رئیس‌جمهور 

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نسبت به اخبار مربوط به وضعیت رئیس‌جمهور ایران و هیئت وزارتی و دولتی همراهش ابراز نگرانی و برای ایشان و همراهانشان صحت و سلامت آرزو کرد.

محل احتمالی بالگرد حامل رئیس‌جمهور کجاست؟

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر: 

با توجه به شرایط جوی که در منطقه داریم و گستردگی منطقه جغرافیایی بالغ بر ۲۰ کیلومتر می‌باشد و پستی و بلندی‌ها زیادی دارد دره های زیادی دارد و جنگل دارد و با بارش باران و برقرار بودن مه شدید عملیات نجات را با اختلال مواجه کرده است.

تیم رئیس جمهور با سه بالگرد به تبریز عازم بودند که در مسیر انتقال به تبریز در این مسیر دچار سانحه می‌شوند دو بالگرد به جست‌وجوی اولیه را انجام می‌دهند و با توجه به نامناسب بودن شرایط جوی اقدام به فرود می‌کنند.

واکنش مصر و سوریه به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای نگرانی خود را در رابطه با اخبار منتشر شده حول سانحه رخ داده برای رئیس جمهور اسلامی ایران ابراز داشت.

 وزارت خارجه سوریه ضمن ابراز نگرانی از حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد تلاش‌های نهادها و تیم‌های امداد و نجات برای دسترسی به محل این حادثه را دنبال می‌کند.

امارات: در کنار ایران هستیم

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی طی بیانیه‌ای اعلام کرد ما در کنار ایران هستیم و آماده حمایت از تلاش‌ها برای جستجوی هواپیمای رئیس جمهور هستیم.

مادورو حوادث سقوط بالگرد رئیسی را دنبال می‌کند 

وزیر امور خارجه ونزوئلا:

رئیس جمهور نیکلاس مادورو از نزدیک حوادث مربوط به سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کند.

مردم و دولت بولیواری همچنان دعا می‌کنند که تیم‌های امداد و نجات و همه مسافران بالگرد بتوانند به زودی سالم و سلامت بازگردند.

صفری، معاون وزیر امور خارجه: دو بار با آقای آل هاشم تماس برقرار شده و ایشان گفته بودند من حالم بده و صدای آمبولانس ها رو میشنوم.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی: تا فردا شب در محل موردنظر پیش بینی مه و بارش باران وجود دارد

وزارت دفاع ترکیه از ارسال پهپاد‌های بایراکدار و آکینجی در کنار بالگرد کوگار مجهز به تجهیزات دید در شب به درخواست ایران خبر داد.

فرمانده سپاه عاشورا: از ساعت ١۵ امروز تاکنون ارتباطی نداشته ایم و اخبار مربوط به دریافت سیگنال اشتباه است.

 رئیس هلال‌احمر: تیم‌های تخصصی نجات همچنان درحال جست‌وجو هستند

تیم‌های جست‌وجوی ما در یک محلی که احتمال بیشتری برای حضور بالگرد در آن داده می‌شود درحال جست‌وجو هستند. 

هنوز محل حادثه مشخص نیست و جاهایی که ما بررسی می‌کنیم محل‌های احتمالی هستند.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیسی رفت

فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند.

هم اکنون نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون در حال برگزاری است.‌

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

کاردار موقت سفارت روسیه در تهران به خبرگزاری تسنیم گفت: ما این آمادگی را به وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌ایم و منتظر تصمیم طرف ایرانی هستیم.

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجو، با توجه به شرایط جوی منطقه و مه شدید، از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس جمهور و همراهان وی استفاده کرده است.

واکنش ایتالیا به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

وزیرخارجه ایتالیا اعلام کرد به همراه نخست وزیر این کشور تحولات مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابراز نگرانی عمان از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد سلطنت عمان با نگرانی فراوان حادثه رخ داده برای بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند و آماده تقدیم هرگونه حمایت و پشتیبانی است.

جستجو‌ی شبانه در‌ منطقه ‌آغجا قلعه ورزقان

اکیپ‌های امدادی و مردمی به همراه نیروهای هلال احمر ورزقان در ساعت ۲۳:۱۵ شب همچنان در حال جستجوی ‌جنگل‌های ‌آغجا قلعه ورزقان هستند تا خبری‌ از بالگرد رئیس جمهور به دست بیاورند.

علی رغم بارش شدید باران و سرمای هوا اما عملیات جستجو متوقف نشده و با قدرت ادامه دارد.

جستجو‌ی شبانه در منطقه آغجا قلعه ورزقان

اکیپ‌های امدادی و مردمی به همراه نیرو‌های هلال احمر ورزقان در ساعت ۲۳:۱۵ شب همچنان در حال جستجوی جنگل‌های آغجا قلعه ورزقان هستند تا خبری از بالگرد رئیس جمهور به دست بیاورند. علی رغم بارش شدید باران و سرمای هوا، اما عملیات جستجو متوقف نشده و با قدرت ادامه دارد.

همه نیرو‌ها برای جستجو به میدان آمد‌ه‌اند

«متفکر آزاد» نماینده مجلس:

پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، همه نیرو‌های لشکری، کشوری و استانی از جمله وزرا، فرماندهان سپاه و ارتش و مسئولان استانی به میدان آمده‌اند و در منطقه حضور دارند و تجهیزات کافی برای جستجو به منطقه گسیل شده است. امیدواریم با تلاش‌های خوبی که در حال انجام است هر چه زودتر به نتیجه مطلوب برسیم و ان‌شاالله تا ساعاتی دیگر خبر‌های خوشی از سلامتی رئیس جمهور و همراهان را به مردم اعلام کنیم.

شناسایی محل جدیدی برای جست‌وجو بالگرد رئیسی

رئیس جمعیت هلال احمر:

محل‌هایی که بیشتر فکر میکردیم جست‌وجو کردیم. شرایط سختی است و مه و باران است. باتوجه به اطلاعاتی که داریم محل دیگری را شناسایی کردیم و تیم‌های جست‌وجو در آن منطقه هستند تا که بتوانیم خبر‌هایی به مردم بدهیم.

دستیار پوتین: روسیه با تمام قوا کنار ایران است

ایگور لویتین در پی سانحه بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه، در تماسی تلفنی با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس‌جمهور پوتین از ابتدای این سانحه اخبار را با دقت پیگیری می‌کند و من امشب حامل پیام همراهی، نگرانی و همدلی او با شما و ملت ایران هستم.

دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه افزود: پوتین به محض دریافت اخبار این سانحه از من خواست تا آقای کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران را به کاخ کرملین دعوت کنم و رسما اعلام کنیم تمام ظرفیت‌های روسیه برای کمک به کشور دوست ما، ایران آماده است.

محمد مخبر نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن تشکر از پیگیری‌ها و اعلام آمادگی روسیه برای کمک به ایران درپی حادثه بالگرد رئیس جمهور گفت: از دولت، ملت روسیه و شخص آقای پوتین سپاسگزارم و امیدوارم اخبار خوبی را برای مردم ایران و دوستداران جمهوری اسلامی در ساعات پیش رو داشته باشیم.

 فرمانده سپاه عاشورا: حدود ساعت ۱۵:۳۰ امروز آیت‌الله آل‌هاشم تماس گرفت و گفت ما سانحه دیدیم کمک برسانید. در آن نزدیکی فقط یک BTS وجود دارد و نقطۀ تماس را باید در شعاع ۱۰ کیلومتری بیابیم. تمام نیرو‌های امدادی و نیرو‌های مسلح درحال پایش منطقه هستند.

استقرار تیم پزشکی با تجهیزات کامل در محل سانحه

وزیر بهداشت در منطقه ورزقان:

تیم پزشکی با همه امکانات در نزدیکی محل حادثه مستقر شده است. آمبولانس‌های فراوانی در محل حضور دارند تا پس از اعلام خبر یافتن مفقودین سریعا به محل بروند. ۲ اتوبوس‌آمبولانس و ۱۲ آمبولانس در منطقه حضور دارند تا در صورت نیاز از ان‌ها استفاده شود.

در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه هستیم

فرمانده قرارگاه شمال غرب ‎ارتش:

در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه هستیم. منطقه وضعیت جوی بسیار سرد، بارانی و مه‌آلودی دارد. باران، رفته رفته دارد به برف تبدیل می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان پیگیر حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور شد

وزیر امور خارجه ترکمنستان طی تماس تلفنی با سفیر ایران در عشق آباد و همچنین دفتر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان وی را پیگیری کرد.

همچنین در صورت لزوم آمادگی کامل ترکمنستان در ارائه کمک رسانی به ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران، مورد تاکید قرار گرفت. دعا و آرزوی پیدا شدن هرچه سریعتر سرنشینان بالگرد در صحت و سلامت به طرف ایرانی اعلام گردید.

 اعزام ۲ هواپیما همراه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای کوهستان از روسیه به تبریز تا ساعاتی دیگر

ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه بامداد دوشنبه در تماس مجدد با آقای مخبر گفت: با دستور رئیس جمهور روسیه تا ساعتی دیگر دو فروند هواپیمای پیشرفته با بالگردهای ویژه به همراه ۵۰ نیروی امداد حرفه ای کوهستان به تبریز اعزام خواهد شد.

صبح امروز (دوشنبه) نیز دو فروند بالگرد روسی از ارمنستان عازم تبریز خواهند شد.

دولت روسیه و شخص آقای پوتین نگران وضعیت سلامت آقای دکتر رئیسی و هیئت همراهشان است و سلام و احترام و همدلی صمیمانه خود را در این ساعات به رهبری و ملت بزرگ ایران اعلام می دارد.

 پهپاد آکینجی ترکیه وارد آسمان ایران شد

بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران است. 

واکنش الازهر مصر به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور 

احمد الطیب شیخ الازهر مصر همبستگی صمیمانه الازهر را با جمهوری اسلامی ایران در این «شرایط سخت» اعلام کرد.

وی افزود «از خداوند می‌خواهم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهانش را در پناه خود حفظ و مورد عنایت قرار دهد.»

جست‌وجو همچنان ادامه دارد

خبرنگار صدا و سیما:

خبری جدیدی بیشتر از آن چیزی که در ارتباط قبلی عرض کردم نداریم. جست‌وجو ادامه دارد. شرایط بد جوی مه‌گرفتی، صعب‌العبور کردن منطقه شرایط امداد و نجات را سخت کرده است.

در تماس تلفنی با همراهان رئیس‌جمهور گرفته شده است تماس پاسخ داده شده و آنتن موبایل در شعاع ده کیلومتری منطقه را پوشش داده است.

پیش‌بینی بارش برف در منطقه سانحه بالگرد 

خبرنگار تسنیم از منطقه سانحه برای بالگرد رئیس گزارش داد که باران در ارتفاعات آذربایجان شرقی به ویژه منطقه قره‌داغ در حال تبدیل شدن به برف است.

طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی توده سنگینی از ابرها در حال حرکت به سمت ایران هستند و پیش‌بینی می‌شود که گذر این ابرها در ارتفاعات آذربایجان همراه با بارش برف باشد.

روایتی محلی از حادثه

صابرین نیوز نوشت: روایت یکی از ساکنان روستاهای نزدیک به محل حادثه به نقل از چوپان های محلی: بالگرد رو دیدیم که قصد فرود داشت توی منطقه ای مابین کالجان و انویق که تو مه گم شد و افتاد و صدای شدیدی داد ولی بعد از برخورد هنوز ملخ هواپیما کار‌ میکرد.

 کارشناس شبکه خبر: ضمن احترام به همسایگان کشور باید بگویم عوامل موساد در جمهوری آذربایجان حضور دارند و هر احتمالی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور وجود دارد و بررسی خواهد شد.

 کولیوند: همکاران ما بوی سوخت خودروها را با بوی سوخت بالگرد اشتباه گرفتند.

عکسبرداری پهپاد ترکیه از مناطق وقوع سانحه بالگرد

 پهپاد Akinci ترکیه وارد حریم هوایی ایران شده و با توجه به دوربین‌های حرارتی و دید در شب بسیار پیشرفته (Thermal) در حال اسکن منطقه سقوط هلیکوپتر هست این پهباد همچنین توانایی حمل موشک‌های هوا به هوا و قابلیت مداومت پروازی ۲۵ ساعته را دارد

کرملین: امدادگران روس به محض اینکه شرایط آب‌وهوایی اجازه دهد، به دیگر امدادگران در محل حادثه خواهند پیوست.

 بارگیری بالگرد‌های امداد و نجات روسیه برای اعزام

وزارت شرایط فوق العاده روسیه فیلمی از لحظه بارگیری بالگرد‌های خود به هواپیمای ایلیوشین ایل ۷۶ به منظور اعزام به ایران جهت مشارکت در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور کشورمان منتشر کرد.

سرنخی از محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

خبرگزاری آناتولی ترکیه:

پهپاد آکینجی ترکیه یک نقطه حرارتی که احتمالا متعلق به محل سقوط بالگرد است را تشخیص داده و اطلاعات مربوطه را به طرف ایرانی ارسال کرد

اطلاعیه شماره ۴ هلال‌احمر درباره حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر:

جمعیت هلال‌احمر بر اساس تکالیف ذاتی و انسانی خود و انتظارات آحاد مردم ایران از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نخواهد کرد.

۶۵ تیم امدادی، در شرق معدن مس سونگون و روستای اوزی در جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده هستند.

به دلیل حساسیت شرایط، تعداد تیم‌های اعزامی آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه به ۲۱ تیم افزایش یافته است.

شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی با کندی مواجه است.

انتشار اخبار از منابع و رسانه‌های غیررسمی، صرفا گمانه زنی است.

اعلام همبستگی مصر، اردن، امارات، کویت و سوریه با ایران

وزارت امور خارجه کویت:

برای رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه آرزوی سلامتی داریم.

به دنبال سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران، کشورهای مصر، اردن، امارات و سوریه همبستگی خود را دولت و ملت ایران اعلام کردند.

جلسۀ رئیس جمهور روسیه با حضور سفیر ایران برای بررسی حادثۀ بالگرد رئیس‌جمهور ایران

پوتین خطاب به سفیر ایران:

ما از وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بسیار ناراحت شدیم.

حتما پیام من را به رهبر ایران منتقل کنید.

هر کاری که برای کمک لازم باشد انجام می‌دهیم.

 ۲ هواپیما را برای پرواز آماده کرده‌ایم که با ۵۰ نفر از بهترین نیروها با تجهیزات کامل و کوهنوردان آموزش‌دیده وارد منطقه وقوع حادثه شوند.

اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر:

با شناسایی ۲ نقطه حرارتی توسط پهباد ترکیه‌ای در روستای طویل، تیم‌های امدادی هلال‌احمر به سمت محل احتمالی فرود بالگرد حامل رئيس جمهور و همراهانش در حرکت هستند.

تعداد ۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل حضور دارند.

 هواشناسی: تا ساعت آینده در محل وقوع سانحه در ورزقان بارش برف و باران را خواهیم داشت همچنان دید افقی منطقه در حد ۲-۳ متر خواهد بود.

۱۰ تیم امدادی مجهز عراقی آماده اعزام به ایران

هلال احمر عراق اعلام کرد که تیم جستجو و امداد و نجات متشکل از ۵۰ نفر را آماده کردیم تا به صورت هوایی آن‌ها را به ایران بفرستیم و در عملیات جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور به هلال احمر ایران کمک کند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، این ۱۰ تیم مجهز به وسایل و تجهیزات امدادی هستند.

تیم‌های اعزامی باید تا الان به مختصات اعلامی پهپاد ترکیه‌ای رسیده باشند

عالیشوندی معاون بین الملل جمعیت هلال احمر:

از همان ساعات اولیه ستاد ملی جمعیت هلال احمر شروع به کار کرده و لحظه به لحظه اطلاعات را از تیم های اعزامی دریافت می کند

تاکنون دو نقطه که اعلام شده بود مورد بررسی قرار گرفت که متأسفانه آثاری شناسایی نشد.

اما تیم‌هایی هم به مختصات هایی که پهپاد ترکیه ای اعلام کرده است اعزام شده اند که باید تا به الان به آن مختصات ها رسیده باشند و ما به محض کسب اطلاع اخبار لازم را اعلام خواهیم کرد.

فارس: تیم‌های مردمی که به مختصات اعلام شده رسیده‌اند نشانه‌ای از بالگرد حامل رئیس‌جمهور را در مختصات اعلامی پهپاد ترکیه‌ای مشاهده نکردند.

 خبرنگار صداوسیما: هنوز اطلاعاتی از رسیدن نیروهای امدادی به مختصات مشخص شده نرسیده

پهپاد ترکیه‌ای ساعتی پیش اطلاعاتی جدیدی از محل سانحه اعلام کرد.

این اطلاعات بررسی شد و مختصات اعلام شده در سه کیلومتری روستایی به‌نام طویل است. نیرو‌ها عازم محل شدند.

محل مدنظر صعب العبور است و هنوز اطلاعاتی از رسیدن نیرو‌های امدادی به ما نرسیده است.

‌فرمانده سپاه عاشورا: براساس تصاویری که پهپاد ترکیه‌ای مخابره کرده محل حادثه جنوب طویل است؛ ابتدا مختصات اعلامی شرق طویل را نشان می‌داد.

محل بالگرد رئیس‌جمهور پیدا شد

رئیس هلال‌احمر: بالگرد پیداشده و ما درحال رفتن به‌سمت آن هستیم اجازه بدهید بالای سر بالگرد برسیم تا جزئیات را اعلام کنیم. شرایط خوب نیست.

امدادگران به محل بالگرد سانحه‌دیده حامل رئیس جمهور رسیدند

رئيس جمعیت هلال‌احمر: 

تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور رسیده‌اند.

با توجه به رسیدن نیروهای امدادی هلال‌احمر به محل سانحه هواپیما، در حال عزیمت به محل هستیم.

  ۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی حضور دارند.

تیم‌های امدادی هلال‌احمر با وجود شرایط جوی منطقه، صعب العبور بودن و همچنین تاریکی شب، لحظه‌ای از تلاش نایستادند.

مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی از سوی تیم‌های امدادی ادامه از عصر روز گذشته ادامه یافته است.

فرمانده سپاه عاشورا: سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد

فرمانده سپاه عاشورا به خبرنگار تسنیم: تا دقایقی دیگر به بالگرد می‌رسیم؛ فعلاً هیچ چیز درباره سرنوشت بالگرد و مسافران آن را نمی‌توان تایید کرد.

امدادگران به نزدیک‌ترین محل به بالگرد رئیس‌جمهور رسیدند

رجانیوز: متأسفانه تا کنون گزارشی از تشخیص افراد زنده توسط پهپادها در حوالی بالگرد به دست نیامده است اما همچنان روند جستجو و امداد ادامه دارد. متأسفانه احتمال شهادت همه سرنشینان بالگرد وجود دارد. 

با مشخص شدن محل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و بر اساس زیرنویس شبکه خبر تاکنون شواهدی از زنده بودن افراد مشاهده نمی شود.

مجری شبکه ۱: بیان این جملات سخت است ولی هیچ اثری از زنده ماندن هیچ یک از این عزیزان نیست.

اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و هیئت همراه اعلام شد

اسامی خلبانان شهید این سانحه به شرح زیر است:

سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی

سرهنگ خلبان محسن دریانوش

سرگرد فنی بهروز قدیمی

پایان عملیات

کولیوند رئیس هلال احمر در تماس با شبکه خبر: اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهدای تبریز است. کار جست و جوی اجساد به پایان رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
2
39
این جماعت چقدر راحت واژه‌ها را عوض می‌کنند!
"فرود سخت" چه صیغه‌ای است؟
Masoud
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
10
27
چرا نباید برای نام سد نامی ایرانی انتخاب کرد آن هم در مرز مشترک و مهمی مانند رودخانه ارس!؟
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
11
16
جای سوال اساسی هست که چرا هلیکوپتر رییس جمهور اسکورت نداشته؟ چه کسی باید به این سوال پاسخ بده؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین